La maleta viatgera




La maleta viatgera és un projecte que ja s´ha posat en marxa en molts de centres educatius, encara que en la majoria de casos aquesta activitat únicament està dirigida a la lectura, projectes de biblioteca o llengua, amb l´objectiu de fomentar la lectura.

Amb aquest projecte de la maleta viatgera he volgut adaptar aquesta activitat a l’àrea de les matemàtiques per fomentar l’interès dels nins cap aquesta matèria i concretament per fomentar l´ús del geoplà.
Bàsicament consisteix en la creació d´una maleta que conté un material o materials triats per el docent i que els alumnes se l´emporten a casa per fer feina de manera autònoma.

Creació:
En aquest cas hem triat una maleta de cartó per decorar que es pot trobar fàcilment en tendes de manualitats o la xarxa.

 


Aquestes les podeu trobar a Amazon

Anar-hi









La maleta es pot decorar com a activitat a l´aula, on cada nin pot fer una etiqueta o segell , o bé la pot decorar el professor al seu gust.

També es poden utilitzar maletes de viatge, maletins, o capses de cartó amb una ansa de corda, segons el volum del material que treballem i la imaginació de cada un. El més important és que sigui fàcil de transportar pel nin.




Què posem dins la maleta?
Dins la maleta viatgera col·locarem el material que volem treballar, en aquest cas el geoplà, encara que es pot anant variant, i treballar un material diferent cada trimestre com els policubs o els reglets numèrics.






Aquest el podeu trobar a Amazon
Anar-hi







Segons el nivell dels alumnes o l'experiència que tinguin amb el material, podem incloure un dossier amb una sèrie d´activitats per familiaritzar-se amb ell, i a poc a poc vagin experimentant les seves possibilitats de forma autònoma.
També ficarem una llibreta o quadern de bitàcola.
A aquesta llibreta, cada alumne escriurà les seves experiències amb el material, a la portada o a la primera plana el professor pot posar unes preguntes guia com:


• M´ha agradat aquest material? Per què?
 • Quines activitats he realitzat?• Quina activitat m´ha agradat més i quina menys?
• Què he descobert?













Com funciona?
Fixarem un dia de la setmana, per emportar-se la maleta, en aquest cas serà el divendres, ja que comença el cap de setmana i els nins tenen més il·lusió per emportar-se la. En canvi, si triem el dilluns, el nin ja ha tingut la maleta durant tota la setmana, i quan arriba el cap de setmana que és quan més temps té per dedicar-li, ja no serà una novetat i per tant ja no li farà tanta il·lusió posar-se a treballar.

Cada divendres un nin s´emportarà la maleta a casa, es pot fer per sorteig o per ordre de llista.
Cada nin tindrà el material durant tota una setmana, hem de tenir en compte el nombre d´alumnes que tenim, i realitzar els càlculs, per tal que tots els nins puguin endur-se-la el mateix nombre de dies. Una altra opció és tenir dues o més maletes, iguals o amb diferents materials i que vagin rotant.
A casa el nin podrà treballar, jugar i experimentar amb el material, realitzant les activitats del dossier, en cas que ho necessiti o no.
Al quadern de bitàcola hi haurà d´escriure les seves experiències amb el material.
Al següent divendres, el nin tornarà la maleta a l´aula, i dedicarem un temps per explicar a la resta del grup el que ha fet amb el material.
En acabar, s´adjudicarà al següent alumne a qui li toca.


La maleta viatgera pot ser un enllaç entre família- escola, podem animar als pares al fet que participin en el descobriment que faran els seus fills amb el material, que els ajudin a treballar o a escriure el resultat a la llibreta.
La manipulació, l'experimentació i la vivència per part de l´alumne és una de les principals bases de la motivació.
El fet de treballar amb el material estructurat, pot ser un punt de partida del pas del concret a l'abstracte i ajuda a un aprenentatge significatiu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario